Türkiye’nin ilk şehirlerarası hidrojenli otobüsü 2024’te hattan inecek
TEMSA, elektrikli araçlardaki tecrübesini artık hidrojenli araçlara da taşıyor. Her yıl cirosunun yaklaşık yüzde 5’ini Ar-Ge faaliyetlerine ayıran ve bu çalışmalar sonucunda bugün dünyanın önde gelen elektrikli araç üreticileri arasında yerini alan TEMSA, sıfır emisyon anlayışını genişletecek değerli bir Ar-Ge iş birliğine imza attı. ürün yelpazesi.
Portekiz merkezli sıfır emisyonlu otobüs üreticisi CaetanoBus ile imzalanan Ortak Geliştirme Anlaşması kapsamında iki şirket, hidrojen yakıtıyla çalışan şehir içi otobüs geliştirecek. Anlaşma kapsamında CaetanoBus’un şehir içi otobüslerinde kullandığı Toyota hidrojen yakıt hücresi teknolojisi (Hidrojen yakıt hücresi), TEMSA mühendislerinin elektrikli ve uzun mesafe otobüs tecrübesiyle birleştirilerek TEMSA HD platformuna entegre edilecek.
1.000 KİLOMETREYE KADAR MENZİL SEÇENEĞİ SUNACAK
TEMSA ve CaetanoBus Ar-Ge ekiplerinin ortak çalışmasıyla geliştirilip TEMSA’nın Adana tesisinde üretilecek hidrojen yakıtlı şehir içi otobüsün ilk prototipinin 2024 yılında tamamlanarak 2025 yılında seri üretime geçerek kazanç sağlaması hedefleniyor. Hidrojen otobüsü pazarında bir yer. Söz konusu otobüsün, farklı yol ve coğrafi koşullara bağlı olarak tek depoyla yaklaşık 1.000 kilometre menzil kat etmesi planlanıyor.
Sıfır emisyonlu ürün gamına bugüne kadar 8’i elektrikli, 1’i hidrojen olmak üzere 9 farklı modeli ekleyen TEMSA, bu araçla söz konusu ürün gamındaki araç sayısını 10’a çıkaracak. Ayrıca ASELSAN ile birlikte Türkiye’nin ilk yerli elektrikli otobüsünü geliştiren TEMSA, bu projeyle bir ilke imza atacak ve Türkiye’nin ilk şehir içi hidrojen otobüsünün Türkiye yollarına kazandırılmasında öncü rol oynayacak.
İKLİM ACİL DURUMUNA YÖNELİK ORTAK BİR ADIM
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan TEMSA CEO’su Tolga Kaan Doğancıoğlu, dünyanın bugün karşı karşıya olduğu iklim acil durumu gerçeğinde sürdürülebilirliği bir iş modeli olarak tesis etmenin önemine dikkat çekerek, “İş ve iş birliğinin daha değerli olduğu bir dönemdeyiz” dedi. her zamankinden. CaetanoBus ile olan işbirliğimizin merkezinde bu anlayış yer alıyor. Bu iş birliğini, branşın iki değerli üreticisinin, iklim acil durumuyla mücadele ve sürdürülebilirlik taahhütleri doğrultusunda daha iyi bir dünyaya yönelik attıkları ortak bir adım olarak görüyoruz. Öte yandan sürdürülebilirlik konusunda bugün en önemli ihtiyacımız laboratuvarlarımızda geliştirdiğimiz teknolojileri dünyanın ve insanlığın hizmetine sunmaktır. Bu teknolojileri dört duvarlı, steril ortamlardan kaldırarak ticarileştirmek. Aslında bir bakıma sözden eyleme geçmek anlamına geliyor. Bu nedenle bu iş birliğini kendi sektörümüzde yaratacağı etki açısından son derece değerli buluyoruz” dedi.
Günümüzde çoğunlukla elektrikli araçlarla ilgili okunan sıfır emisyonlu araç devriminin şehir içi seyahate yeterince cevap veremediğini ekleyen Tolga Kaan Doğancıoğlu, “Burada en büyük sorun tabii ki menzil meselesi. Dolayısıyla sıfır emisyonlu araç devriminden bahsedebilmek için elektrikli ve hidrojenli araçları bir bütünün iki yarısı olarak ele almamız gerekiyor. CaetanoBus bugün hidrojen teknolojisinde dünyanın önde gelen şirketleri arasında yer alıyor. TEMSA olarak üretim tarafındaki gücümüzü ve teknolojik altyapımızı iş ortağımızın hidrojen alanındaki bilgi birikimiyle birleştirerek sektördeki bu devrime öncülük etmek istiyoruz. “Kardeş şirketimiz Skoda Transport ile geliştirdiğimiz ve yakın zamanda Prag’da yollara çıkardığımız şehir içi hidrojen araçlarımıza ek olarak, artık bu teknolojiyi şehir içi seyahate entegre ederek sürdürülebilir ulaşım konusunda öncü bir adım atıyoruz” dedi.
İSTANBUL’DAN ADANA’YA SIFIR EMİSYONLU ULAŞIM
Geliştirilecek otobüsün menzil sorununa çok kapsamlı bir çözüm sunacağının altını çizen Tolga Kaan Doğancıoğlu, sözlerini şöyle tamamladı: “Farklı yol ve coğrafya koşullarında otobüsümüzün menzili 1.000 kilometreyi aşacak. Yani bu otobüs İstanbul’dan yola çıktıktan sonra hiç yakıt almadan kolaylıkla Adana’ya ulaşabilecek veya Paris’ten kalkan aracımız tekrar durmadan Berlin’e ulaşabilecek. Bu teknoloji, şehir içi yolculuklarda hem yolculara hem de operatörlere özgün bir deneyim sunacak. TEMSA ve CaetanoBus Ar-Ge ekiplerinin ortak çalışmasıyla TEMSA Adana tesislerinde üretilecek hidrojen yakıtlı şehir içi otobüsün ilk prototipinin 2024 yılında tamamlanarak otobüsün 2025 yılında seri üretime geçerek pazar payı kazanmasını bekliyoruz. Hidrojen otobüsü pazarındaki yerini al.”
HİDROJENLİ ARAÇLAR NASIL ÇALIŞIR?
Hidrojenli araçlar, elektrikli araç akülerindeki hücrelere benzer bataryalara ve hidrojen yakıtını elektriğe dönüştüren anot, katot ve ince membrandan oluşan bir hidrojen yakıt hücresi yapısına sahiptir.
Bu hücrelerde oksijen ve hidrojen molekülleri kimyasal reaksiyona girerek su ve elektrik üretirler.
Araçlarda ayrıca akaryakıtlı araçlardaki egzoz borusuna benzer bir atık çıkış sistemi bulunmaktadır. Ancak hidrojenle çalışan araçlarda açığa çıkan tek yan ürün su buharıdır.
Hidrojen araçlarının depoları tıpkı yakıtlı araçlar gibi hidrojen yakıt istasyonlarında doldurulmaktadır. Yakıtlı veya dizel motorlu araçlarla hemen hemen aynı sürede depoyu doldurmak mümkündür.
Bir kilo sıkıştırılmış hidrojen, akaryakıttan 11 kat daha ağır güç sağlıyor. Hidrojenli araçlarda elektrik daima hidrojenden üretildiği için daha az kapasiteli akü paketleri yeterlidir. Bu sayede hidrojenli araçlar elektrikli araçlara göre çok daha uzun yol gidebiliyor.
Sabancı Holding ve PPF Grubu’nun iştiraki olarak faaliyet gösteren TEMSA, bugüne kadar 130 binin üzerinde aracı Adana’daki üretim tesisindeki üretim bandından indirmeyi ve dünyanın 70’e yakın ülkesine 15 binin üzerinde araç ihraç etmeyi başardı.